2019/12/08

5 tips for å finne roen før julen banker på døra

Jula nærmer seg, og for mange er det synonymt med stress. Desember er en måned de fleste av oss blir overveldet over alt som må, bør og skulle vært gjort.

Vi reiser til nært og fjernt, vi handler inn mat nok mat til å fø en bataljon, vi kjøper gaver til familie, venner og noen ekstra – i fall noen plutselig står på døren med en innpakket sak vi ikke forventet.

Vi skal ha alt på plass, ha hus og hjem i orden, og samtidig klargjøre oss for å nyte selskapet av en gjeng med mennesker vi ikke alltid har alt for mye til felles med.

Samtidig lades desember opp med endeløse julebord, hvor vi sjangler oss hjem hver en helg – forhåpentligvis uten å ha gjort noe alt for dumt.

Jeg har de siste årene «pensjonert» meg fra hele julegreiene, og vil anse det som det ultimate julestresshånteringstipset 😉

Men, om du fortsatt er med på moroa, og føler på stress og press – da har jeg noen tips i ermet for deg.

1.Husk å pust

Hele nasjonen er generelt dårlig å puste. Og da mener jeg å puste riktig. Du kan gjøre en kjapp test: Legg høyre hånd på magen og venstre på brystet. Lukk øynene og observer hvor pusten går når du puster inn. Er det brystet seg løfter seg, eller er det magen?

Om brystet er det eneste som beveger seg, eller om magen går inn når du puster inn, så er det sikte tegn på at du trenger å lære deg å puste igjen!

Øvelse for å øke oksygenopptaket og føle deg 10 ganger bedre: Legg deg på gulvet, Finn frem en tung bok som du legger på magen. Ligg her i minst 5 minutter og konsentrer deg om å løfte boken med magen når du puster inn, og la navlen trekkes inn og boken følge magen ned når du puster ut.

Enjoy!

Ps: om du blir svimmel eller får prikking i kroppen så ikke bli redd. Det viser bare hvor mye du trengte å øke oksygenopptaket ditt.

2.Kom deg i bevegelse

Trening øker oksygenopptaket, gjør oss gladere og får oss til å føle oss adskillig bedre med oss selv.

Dette vet jo vi alle – men å komme seg av gårde er ikke alltid like lett.

For meg er små delmål veien til å få gjort noe som helst. Etter jeg ble hektet på lydbøker, er det visse bøker jeg bare får høre på når er jeg på tredemølla. Dette har viset seg å være supereffektivt, spesielt når det er en spennende bok.

Om du har et Evo-senter i nærheten gir EVO deg trening hele denne måneden for kun 49,- om du benytter denne linken – Om ikke sjekk hvilke mulighet du har i ditt område.

3.Ikke bekymre deg så mye

Jula kommer uansett, og alt trenger ikke være perfekt. Det viktigste er å være sammen med de du er glade i, eller om du ikke er så glad i jul – å komme deg gjennom det.

Gjør de tingene som gjør deg glad og som er fint med jula, og glem resten. Om vasking er det verste du vet – så se om du kan få noe hjelp i bytte mot noe annet, eller om økonomien tillater det – lei en vaskehjelp og gå ut å kos deg mens huset blir shinet.

4.Meditasjon

Kanskje du aldri har prøvd å meditere før, eller kanskje du kjenner til fordelene meditasjon gir.

Forskning har vist at meditasjon hjelper mot blant annet angst, stress, depresjon og høyt blodtrykk. I tillegg føle du deg mer fornøyd med livet, og blir ikke så lett overveldet.

Alle som har meditert over tid kjenner til hvilke utrolige fordeler meditasjon gir, allikevel er det å være konsekvent vanskelig.

Å meditere er å trene sinnet vårt, og det krever, akkurat som om du vil trene kroppen – en innsats!

Litt hver dag er bedre enn krampetak, og bare noen minutter daglig vil gi resultater.

Sett deg rett og slett ned, ha en rett ryggrad, avslappende skuldre og lukk øynene. Sett på en alarm på f.eks 10 min og fokuser kun på pusten din i dette tidsrommet.

Hver gang en tanke kommer opp, kan du observere den, men uten å engasjer deg i den. La den rett og slett på seile forbi som en sky på himmelen.

Om 10 min virker for lenge, ta 5! Gjenta dette hver dag i desember, og se hva som skjer!

5.Drikk litt mindre alkohol ( hadde aldri trodd jeg skulle gi dette tipset)

Vi har en tendens til å tro at alkohol gjør oss glade og avslappet. Selv om det kan virke sånn, gjør for mye oss rett og slett bare dummere, og dagen derpå – adskillig mer sliten!

Mange av oss har drukket for mye bare for å prøve å løfte festen og ha det gøy.

Kanskje selskapet rett og slett ikke er så bra som vi innbiller oss, og en tidligere kveld vil gagne oss mer enn å prøve å krampkose seg.

Dagen etterpå vil du takke deg selv!

Lykke til !

Ha en fortsatt fin førjulstid alle sammen!

En reise, mat og livsstilsblogg

Ja, jeg vil motta reisetips, matoppskrifter og inspirasjon fra Digitalnomadedama

Leave a Reply