2019/02/17

Vi må bekymre oss mindre og leve mer

Hvorfor er det så skummelt å endre seg?

Hvor mange ganger har vi ikke lovet oss selv å endre på det vi ikke er fornøyd med? Kanskje har målene bestått i å kvitte oss med negative tankemønstre, leve sunnere eller bruke mer tid på ting som betyr noen for oss. Kanskje har dine mål og drømmer bestått i noe helt annet. Uansett er det en ting som går igjen hos de fleste; Vi vil endre på noe og vil at det skal skje fort, og uten anstrengelse.

Hvordan kan vi gjøre endring lettere

Endring er ikke noe som skjer fra neste mandag. Endring starter her og nå. «Neste mandag» er ganske enkelt en unnskyldning for å gjøre mer av det vil slutte med, med god samvittighet i en begrenset periode. Enten det usunn mat, mye alkohol eller andre ting. Feilaktig tror vi at viljestyrke er det som gjør at vi endrer oss over tid, men det stemmer ikke.

Varig endring

Varig endring skjer på et mye dypere plan, og er ofte et resultat av at vi har satt spørsmålstegn ved, og utfordret vårt egne holdninger. Dette kan vekke ubehag og oppleves smertefullt siden det kan true hele vår verdensoppfatning. Er det noe egoet vårt misliker, så er det endring, og det vil gjøre sitt aller beste for å skyve oss tilbake til gamle mønstre.

Banat Banat, Ban Jai

«Banat Banat, Ban Jai» sa en smart mann fra India en gang. Det betyr ganske enkelt: Litt gjort, litt gjort, en dag ferdiggjort. Dette er noe jeg minner meg selv på når jeg har en utfordring foran meg. – Start et sted! Om vi gjør litt hver dag, så vil vi komme i mål. Alt for ofte prøver vi å gjøre alt på en gang og blir rett og slett overveldet. Vi prøver å slutte ned noe som vi har dyp følelsesmessig tilknytting til, gjerne samtidig som vi skal begynne med noe vi enda kanskje ikke kjenner helt motivasjon for.

Hva er trikset

Først og fremst må vi gjøre det veldig klart for oss selv hvorfor vi ønsker endring. Hvilke belønninger vil endringen gi? Visualisering er uvurderlig på dette tidspunktet. Visualiser alle de positive aspektene som endringen vil føre til, og gjør det hver dag. Uansett om vi på nåværende tidspunkt er langt fra målet, så blås i det! Lukk øynene, visualiser, smil og kjenn takknemlighet for de godene som vil bli dine. Når du gjør dette er det viktig at du forestiller deg at du allerede har gjennomført endringen, og at belønningen den fører til allerede er din.

Gå i dypere og tilegn deg kunnskap

Gå i dybden, til det punktet at du når underbevisstheten. Skoler deg selv, les deg opp på materiale som støtter opp om den endringen du ønsker å gjøre. Om du vil kutte ut noe som ikke lenger gjør deg godt, kan du lese deg opp på forskning rundt dette og skadevirkninger. Finn andre som har gått gjennom endringen du vil foreta, og bli inspirert av deres resultater. Om du vil ha en sunnere livsstil, så finn en «guru» du kan identifisere deg med og vil lære fra. Enten det er på et senter eller helt gratis på YouTube. Om godteri eller kaker er din store utfordring, så les deg opp på hva disse egentlig inneholder, og hva inntak gjør med kroppen.

Skoler deg selv til det punktet at du i dypet av deg selv, vet fordelene om du går for det du vil, og ulempene om du lar være. Les forskning og materiale som støtter opp om det du ønsker å gjøre til din virkelighet. Litt etter litt vil du komme i mål! Og viktigst av alt, om du faller av lasset, så børst av deg og kom deg på bena igjen! Ikke glem å gi kjærlighet og respekt til deg selv, for hvert steg du tar mot det livet du ønsker.

En reise, mat og livsstilsblogg

Ja, jeg vil motta reisetips, matoppskrifter og inspirasjon fra Digitalnomadedama

Leave a Reply